Ile powinni kosztować influencerzy? Jak kosztorysować pracę.

Ludzi od zawsze fascynuje wiedza na temat zarobków. Wariują czytając o kosmicznych kwotach jakie influencerzy biorą od marek za wpisy na facebooku, rekomendacje na blogach i instagramowe stories. Najbardziej interesujące są te wysokie kwoty. Od czasu do czasu w Sieci pojawiają się pięcio i sześciocyfrowe kwoty za współprace z influencerami – one robią wrażenie na czytelnikach, pozostają w pamięci i budują pewien ogólny wizerunek influencerów. Jednakże “codzienność” to dużo mniejsze stawki. Zwykłe życie. Po prostu praca. Za pojedynczym zleceniem, zawsze stoi szereg wysłanych ofert.

Czytając komentarze czytelników w Internecie można odnieść wrażenie, że influencerzy doskonale potrafią określić swoją wartość i się sprzedać. Wbrew pozorom rzeczywistość bywa jednak inna. Faktycznie, istnieje stale powiększająca się grupa twórców podchodzących do tworzenia w Sieci jak do biznesu. Przenoszą oni “biurowe” doświadczenia do Internetu i dobrze na tym wychodzą.

Podstawowym (ale nadal niedocenianym) narzędziem dla influencera jest KOSZTORYS. Być może to wstręt do Excela, tabelek i szkolnej matematyki wytwarza w ludziach niechęć do korzystania z podstawowych arkuszów kalkulacyjnych. Być może to po prostu nieświadomość wartości jakie on daje. Warto jednak spojrzeć na swoją pracę przez pryzmat najprostszego choćby kosztorysu. To prawda, że u blogerów o dużych zasięgach, koszt wytworzenia treści będzie ważył mniej niż wyniesie koszt wkładanego w ofertę zasięgu (mediów). Jednak nadal warto znać czas realny czas pracy. O ile nie dla wiedzy klienta, to przynajmniej dla własnej świadomości skali projektu jakiego się podejmujemy.

Poniżej pobierzesz plik z przykładowym samoliczącym się kosztorysem w .XLS i .NUMBERS

Wartości  jakie niesie przeliczony kosztorys dla Influencera:

  • Analizujesz – tworząc kosztorys musisz dokładnie przemyśleć ile czasu zajmie Ci praca nad zleceniem. Być może projekt wymaga zbyt dużego zaangażowania?
  • Upewniasz się – czasami ujrzenie liczb w excelowej tabelce uzmysławia wartość pracy, której się podejmujesz. Bywają takie oferty, które po przeliczeniu roboczogodzin są nieopłacalne.
  • Uwiarygadniasz – dobrze opisany i przejrzysty kosztorys uwiarygadnia rzeczywistą ilość pracy. Jeśli klient odpowiada “Twoja oferta jest niewarta tej ceny”, możesz zaprezentować fragmenty kosztorysu mówiące inaczej.

Dokument, który robisz na początku tylko dla siebie, może okazać się czymś przydatnym również dla potencjalnego klienta. Pierwszą wersję kosztorysu licz “luźną ręką”. Dzięki takiemu podejściu łatwiej określisz cenę maksymalną za zlecenie.

O czym musimy pamiętać tworząc kosztorys do współpracy:

  • Czas – licz czas pracy jak najprecyzyjniej. Składając ofertę marce “ktoś po drugiej stronie” ją później zanalizuje. Staraj się zrozumieć co marka chce od Ciebie kupić i jak dokładnie wygląda Twoje zadanie. Nie pompuj sztucznych godzin. Zazwyczaj takie rzeczy widać jak na dłoni.
  • Wartość za godzinę pracy – choć “influencer marketing” to dziedzina w której teoretycznie nie liczy się pracy poprzez pryzmat godzin, to jednak przeliczenie godzinowe pozwala na urealnienie podstawowej części wyceny.
  • Czy to na pewno wszystko – klient prosi Cię o zorganizowanie konkursu. Czy przeliczyłeś dokładnie ilość kurierów, koszt produktów do sesji? Zastanów się, czy w kosztorysowanym przez Ciebie zleceniu nie kryje się jakiś ukryty  czasochłonny element?

Samoliczący się plik kosztorysu:

Dla tych, którzy chcieliby się zainspirować, albo skorzystać z prostego arkusza liczącego “typową-podstawową” współpracę z influencerem, zrobiłem plik wzorcowy. Jeśli masz teraz na tapecie jakąś wycenę, a nie korzystałeś do tej pory z kosztorysu, spróbuj. Czy wyceny zbliżyły się do tego co podawaliście “z palca”?

Wzór kosztorysu dla influencera

Plik został przygotowany w taki sposób, aby zmieniać w nim jedynie zawartość pól podświetlonych na zielono. Wszystkie pozostałe liczą się automatycznie. To jest jedna z najprostszych wersji jakie pomoże wstępnie określić wymiar i koszt pracy. Blogerowi pomaga to w ogarnięciu podstaw. Dla marketera może być uwiarygodnieniem

Kosztorys wzorcowy – akcja influencer marketing
– Facebook + Web + Instagram
– . XLS (Pobierz)
– . NUMBERS (Pobierz)

3 comments on “Ile powinni kosztować influencerzy? Jak kosztorysować pracę.
  1. Ewelina

    Świetnie, że przygotowałeś ten wpis. Wycenianie swojej pracy jest o wiele prostsze, kiedy rozpiszemy sobie związane z nią obowiązki. Jednak z drugiej strony, równolegle musimy się DOcenić, żeby w taki arkusz wpisać potrzebne dane. Pozdrowienia!

    Reply
  2. Ania Janda

    Próbowałam kiedyś rozpisać podobny kosztorys, ale byłam zbyt leniwa, żeby robić to w arkuszu. Już ściągnęłam. Dzięki!

    Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *