We wrześniu 2015 pisałem o tym jak wyobrażam sobie rodzinny samochód. Wtedy pisałem, żeby zabić złość po pierwszej awarii silnika w Verso. Jeszcze przed tą awarią wydawało mi się, że kupno używanego samochodu za 20 000 zł to świetne rozwiązanie. W sumie myślałem, że to jedyne rozwiązanie.

Na pewno odpowiedzialność za rodzinę podpowiadała mi te dwa lata temu, że nie można wymyślić nic lepszego od “kupna w miarę taniego używanego, niepsującego się samochodu“. Słyszałem wiele głosów, które szeptały “D4D, Toyota, to silnik, który przejedzie pół miliona kilometrów“. I nie zastanawiałem się wtedy nawet nad tym, że takie rzeczy są fizycznie niemożliwe. Że silniki się psują, a samochody zużywają. Pomyślałem, że skoro się nie psują, to jak kupię używkę to będę miał to szczęście, że nikt mnie nie oszukał.

Niestety to nieprawda. Samochód jest na tyle wartościową rzeczą, że ludzie często wolą opchnąć problem komuś innemu, niż pożegnać wysłużonego czterokołowego przyjaciela. Niektórzy powinni spotkać się ze swoimi samochodami ostatni raz na złomowisku, a nie w ogłoszeniach na Allegro.

Nowe możliwości

W tym roku druga awaria silnika w tym samym niepsującym się modelu, spowodowała, że zainteresowałem się ofertą salonów. Co może być lepszego od nowego samochodu? Szczerze? Nie wiem, chociaż zakładam, że mając nowy samochód z wykupionymi odpowiednimi usługami serwisowymi – nie będę się martwił czy coś w samochodzie padnie.

Z taką myślą zaczęliśmy wspólnie ten temat penetrować. Jak zacząłem sobie liczyć ile zapłaciliśmy za 10 letni samochód oraz ile kosztowały jego naprawy w ciągu roku to… nie mogłem się powstrzymać, żeby nie sprawdzić nowych ofert. Odpuściłem sobie Mercedesy, BMW itp. No niestety to nie półka na dzisiaj.

Szukanie ustawiliśmy na ekonomiczne samochody z małymi pakietami wyposażenia. Wersja budżetowa, żeby przetrwać bezpiecznie jeden rok. Boimy się wchodzić w używkę, żeby nie śmigać po warsztatach częściej niż na wycieczki.

Jaki mamy problem?

Ano właśnie. Im większa rodzina, tym większy problem i więcej pieniędzy trzeba wyjąć z portfela. Żeby jeździć wygodnie w wersji 2+2, trzeba mieć coś więcej niż Fabię. To znaczy, nie mówię, że się nie da. Kiedyś dało się jechać Maluchem nad morze. Mówię jednak o jakimś podstawowym komforcie. Dzieci z przestrzenią, bagaże w bagażniku. Niestraszne spontaniczne 400 km podróży. Żeby nie było, przejechaliśmy raz 400 km podróż Fabią. Ale nie mieliśmy wtedy żadnych bagaży.

U nas problem robi się w innym momencie. Lubimy wyjeżdżać poza miasto. Ale tak bez planu. Wtedy poza komfortem dzieci, ważny jest duży bagażnik. Po co? Na psa. Baron w najmniejszej wersji, musi zmieścić się do bagażnika i dojechać bezpiecznie do psiego hotelu. W większej wersji, powinien jechać z nami. Verso dawało radę. Może trzeba być ograniczyć mocno bagaże, ale dało się ruszyć w podróż całą rodziną.

I pomimo tego, że wytypowałem modele spełniające warunki przestrzennego, to nadal mam problem. Kto szukał samochodu ten wie, że podział jest mniej więcej taki:

  1. maleńkie samochody dla dziewczyn
  2. kompaktowe samochody dla dziewczyn, ale chłopaki nie wstydzą się nimi jeździć
  3. samochody – dla wszystkich
  4. kombi karawany – dla rodzin i wędkarzy
  5. vany – suvy – dla matek z dziećmi i nudnych ojców
  6. sportowe – takie które masz jak już pozbędziesz się fotelików dziecięcych
  7. nieosiągalne – typu Bugatti – dlaczego? Bo masz dzieci i wolisz vana 😉

 

Im dalsza pozycja na liście, tym droższy samochód. O ile pomijamy samochody dla dziewczyn, to pozycja numer 3 umożliwia już poruszanie się z rodziną. Natomiast komfort jest gdzieś przy kombi karawany, a suvy vany. Na samochód dla dziewczyn może pozwolić sobie ktoś kto pobiera sobie jedno 500+. Na vana trzeba mieć tych dzieci z czwórkę. Chociaż nie polecam 500+ jako sposobu finansowania nowej fury. Trochę to niemoralne 😉

Ale tak na poważnie. Normalnego sedana bez udziwnień można mieć już za kilkaset złotych miesięcznie. Takie cuda da się zrobić, bo producenci samochodów coraz częściej pokazują nową możliwość finansowania.

Choć chciałbym celować w dużego vana, to na ten moment w najlepszym wypadku powinno skończyć się na kombi. Z jednej strony ma niższą cenę od suva, z drugiej jest juz wystarczająco ok, żeby zmieścić dzieci i zwierzęta.

Wypożyczenie, najem – jakoś tak. Taniej.

Ano właśnie. Sam nie wiem jak to poprawnie nazywać. Ale sprawa wygląda tak, że salon samochodowy daje Ci ofertę na samochód. W dniu kiedy podpisujecie papiery, wynajmujesz samochód od salonu. To co musisz zapłacić miesięcznie, wrzucasz w koszty firmowe. W cenie masz już pełne ubezpieczenie, serwis, wymianę opon, assistance, samochody zastępcze. Czyli problem zdjęty z głowy. Po roku można samochód bezkarnie porzucić, albo przedłużyć umowę. Sprawa wygląda podobnie jak przy leasingu, ale ma trochę niższe raty miesięczne.

Wygląda to całkiem sensownie.

W tym tygodniu mamy dostać pierwsze oferty z salonów. Zobaczymy co rynek oferuje. Podsumujemy oferty, zapytamy jeszcze o Twoje doświadczenia. Szukamy samochodu, który będzie na ten rok nowym członkiem rodziny, więc pomimo ograniczonego budżetu będziemy szukać do końca. Dzieci nadają każdemu samochodowi swoje nazwy. Mieliśmy już: Chmurka, Żabka, Robot i ŁotŁot. Poza tymi słodszymi historiami dzieci… ja po prostu muszę znaleźć narzędzie pracy. ASAP. W kontakcie.

Następnym razem wrzucę samochody, które zostały na naszej shortliście.
Powiedzcie jaki samochód się nada dla rodziny 2+2+2 ?

 

Czy brał ktoś z Was ostatnio leasing na samochód?
Który producent ma na stanie jakieś wyprzedaże z 2016 roku, kombi albo…

Opublikowany przez Tata w Pracy na 7 lutego 2017

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here