Reklama na Facebook

Reklama na Facebook

Prowadzisz mały interes, który komunikujesz w Sieci. Na Facebooku znajdujesz swoich klientów. Wiesz już doskonale, że bez płacenia za reklamy nie dotrzesz do nowych klientów, gości, odbiorców. Rozumiesz już, że promowanie reklamami w social media może być „w miarę tanie”. Wiesz też, że czasami „wystarczy wydać kilka stówek, żeby zwiększyć zasięg informacji i coś sprzedać„.

Siadasz do fejsa, uruchamiasz kreator reklamy FB. Podpinając swoją kartę płatniczą albo PayPala zyskujesz możliwość reklamowania „siebie” na całym świecie. I co teraz?

Reklamy na wyciągnięcie ręki. Jak tę możliwość wykorzystać?
O czym trzeba pomyśleć?

Wiele osób zajmuje się profesjonalnym uczeniem na ten temat. Ja chcę Wam temat zajawić, pokazać, że dać się to ogarnąć samemu. Zebrałem „najciekawsze” wytyczne kreatywne, aktualne w przedziale 2022/2023. Przymierzasz się do zrobienia, albo zlecenia komuś reklamy. Przemyśl te sprawy.

Jeśli nie będziesz nigdy robić reklamy, to możesz podejrzeć tutaj co muszą przemyśleć ludzie, którzy wymyślają reklamy na facebooku, zanim Ty je zobaczysz. Może mieć to walor edukacyjny 🙂

W ciągu ostatniego roku ilość dostępnych możliwości „celowania” reklamą w konkretnych ludzi ogranicza się – z różnych powodów. Ale od strony użytkownika są to raczej pozytywne zmiany. Unia Europejska umiejętnie ogranicza dostęp do wrażliwych informacji oraz do śledzenia „nas-użytkowników”. Jakkolwiek… kiedy narzędzia mają mniej możliwości, to trzeba ruszyć głową i pokleić fakty o swojej działalności.

Robisz pierwszą reklamę? Przeczytaj i przemyśl to.
Jeśli serio zamierzasz robić reklamę, to polecam pracować przy jej planowaniu w formie notatek. Później łatwiej jest wyselekcjonować istotne ustalone cele.

  1. Podkreśl, co świadczy o unikatowości Twojej firmy. Jeśli jesteś setnym fryzjerem w okolicy, masz podobne ceny do konkurencji, robisz tak samo dobra robotę, to musisz pomyśleć co Cię wyróżni. Inaczej odbiorca niekoniecznie zainteresuje się Tobą. Czy bycie jak inni jest złe? A skąd. Ale walka o uwagę tego wymaga.
  2. Wyeksponuj produkt lub usługę. Social media docierają zazwyczaj tylko do niewielkiego % „Twoich fanów”. Nie kryj produktu za podwójnymi znaczeniami i skomplikowanymi opisami. Mów wprost to co jest najważniejsze. Internet biegnie, niewiele osób zatrzymuje się na dłużej. Wyobraź sobie, że robisz reklamę, którą będziesz mijać samochodem jadącym z dużą prędkością. Co chcesz zapamiętać w ciągu 3 sekund?
  3. Buduj zaufanie i nadaj reklamie ludzki wymiar. Rób tak, jak sam chcesz być traktowany. Zazwyczaj lepiej jest powiedzieć szczery banał, niż skomplikowane kłamstwo. Nie oszukuj co do cech swojego produktu. Jeśli coś nie jest rewolucyjne i genialne, to tego tak nie nazywaj. Daj się polubić, daj sobie zaufać. Tutaj warto podkreślić, że nie można budować zaufania na pokaz. Jeśli Twoja firma/organizacja, nie jesteście przyjaźni zwierzętom, to nie buduj na tym zaufania do siebie. Zaufanie przede wszystkim wynika ze szczerości.
  4. Wzbudzaj zainteresowanie elementami graficznymi, uchwyć produkt pod różnymi kątami i na różnych tłach. Co oznacza ni mniej ni więcej, jak „zrób wizualne wow”. Przypomnij sobie siebie scrollującego fejsa przez 15 minut. Co powoduje, że czasami zatrzymasz się na czymś na dłużej? Jaka grafika przykuje Twoją uwagę? Najlepszy content to ten, który budzi emocje. Jeśli umiesz je wywołać, zrób to.
  5. Celem reklamy jest pokazanie użytkownikom konkretnych informacji. Reklama z niższym budżetem, ale zoptymalizowanym materiałem reklamowym może być skuteczniejsza niż reklama o wyższym budżecie z materiałem reklamowym, który nie przemawia do odbiorców.
  6. Zacznij od przetestowania tekstu reklamowego. Cała praca w social media to sztuka testowania i poprawiania. Spróbuj, porównaj, zmień. Sprawdź jak działa Twój pierwszy tekst. Nie bój się, że popełnisz błąd. Jeśli popełnisz to ktoś na pewno Ci go wytknie 🙂 Po kilku próbach prawdopodobnie wyjdzie Ci to dobrze. Spróbuj przetestować różne elementy tekstu reklamowego, aby odkryć, co przemawia do Twoich odbiorców. Nie wiesz czy coś działa, tak długo, jak tego nie sprawdzisz.
  7. Testując nagłówek, poeksperymentuj z różnymi komunikatami: małą dostępnością produktu, unikalnością usługi czy zniżką.
  8. Postaraj się dobrać przycisk CTA (Call To Action – wezwanie do działania), który odpowiada działaniu, jakiego oczekujesz od klientów. W skrócie: powiedz wprost co chcesz, żeby odbiorcy zrobili. To jest gra w najprostsze komunikaty.
  9. Przetestuj materiały graficzne. Jeśli zazwyczaj wyświetlasz reklamy statyczne, przetestuj reklamę wideo, aby sprawdzić, czy zwiększy to aktywność wokół reklamy. Różne zdjęcia i filmy „działają” różnie. Czasami zdarza się, że zdjęcie które odrzucasz, to jest to zdjęcie, które polubią odbiorcy w Internecie. Nie wiesz, dopóki nie przetestujesz.
  10. Pokaż, co się dzieje za kulisami Twojej firmy, aby nawiązać z klientami bardziej osobistą relację. Wszyscy lubią widzieć, że po drugiej stronie pracują i żyją prawdziwi ludzie.
  11. Na koniec przetestuj grupę odbiorców. Wyceluj w pierwszą grupę reklamową. Określ wiek, płeć, region. Przekonaj się na żywym organizmie, czy wybrana przez Ciebie grupa osób zareaguje na Twoją reklamę.
  12. Przetestuj wielkość grupy odbiorców, zwłaszcza jeżeli nie mieści się w zalecanym przedziale 2–10 mln osób. Czasami grupa odbiorców ma 60 000 osób. Czasami 500 000. Sprawdzaj, próbuj, przesuwaj precyzyjniej suwaki. Nie bój się wydawać małych kwot. Czasami za 4 dolary można wyciągnąć wiele wniosków.
  13. Kreator reklamy daje możliwość wycelowania w zainteresowania. Nie są to gwaranty, ale przesiewają największe grupy odbiorców. Kuchnia, motoryzacja, ubrania. Pewne podstawowe grupy możesz wskazać.
  14. Pokombinuj z demografią. Wybierz węższe granice wiekowe. Zastanów się jaka grupa w przedziale 18-100 Cię najbardziej interesuje.

Content, jak ma wyglądać content?
Jest tu parę rzeczy o których warto pamiętać:

  • Pokaż jak klient korzysta z Twojego produktu. Nie ma nic lepszego niż dowód na to, że ktoś poza Tobą używa tego co chcesz sprzedać. Sekretem contentu jest to, żeby na zdjęciu/video widać było człowieka. O wiele chętniej reagujemy na content na którym są ludzie, niż na reklamy bez nich.
  • Zaskocz. Zrób zdjęcie lub film INACZEJ niż się to robi w Twojej branży. A jeśli nie możesz zrobić inaczej, spróbuj przynajmniej zrobić je LEPIEJ niż wszyscy pozostali, którzy są dla Ciebie przykładem.
  • Zaprezentuj swoje logo lub nazwę firmy w filmie w ciągu pierwszych 3 sekund. Ilość uwagi odbiorców jest ograniczona. W social media decyzja o tym czy oglądany content jest ciekawy czy nie, trwa maksymalnie 3 sekundy. Zazwyczaj krócej. Kilka lat temu pamiętam, że byłem na konferencji na której prezentował się główny designer Facebooka. Już wtedy mówił o tym, że konstrukcja filmów w internecie, powinna być odwrotnością tego co robi się w tradycyjnych reklamach. „Boom!”, sens, sedno, puenta, powinna zaczynać film. Najpierw zaciekawiasz, później tłumaczysz. Możesz z tym walczyć, ale po co?
  • Odbiorcy często oglądają materiały wideo bez dźwięku. Zdecydowaną większość filmów na smartfonie oglądamy na wyciszeniu. Fajnie jest i zdecydowanie chętniej zatrzymujemy się na filmie, jeśli nie musimy włączać dźwięku, prawda?
  • Zachęć odbiorców do podjęcia oczekiwanych działań, dodając przycisk CTA. Chcesz coś sprzedać? Powiedz KUP. Chcesz coś dać? Powiedz ZA DARMO. Stosuj proste komunikaty.
  • Używaj materiałów graficznych w wysokiej rozdzielczości. Jakość zdjęć i filmów jest kluczowa.
  • Używaj pełnego energii języka. Mało kto lubi czytać i reagować na marudzenie, smutek i niepozytywne emocje. Miej przekonanie do tego co chcesz powiedzieć. Mów tak, jak chciałbyś, żeby z Tobą rozmawiano. Mów przede wszystkim prawdę i staraj się pokazywać zaangażowanie. Bo zawsze jest tak, że odbiorcy dają tyle ile sam z siebie dasz. Gary Vaynerchuk pisał kiedyś, że żeby coś dostać w Internecie, najpierw musisz dawać dać coś wartościowego.

I jak to wszystko sobie zrobisz i przemyślisz…
to zaczniesz robić dobre i tanie reklamy na Facebooku.

Jeśli chcecie poklikać, to robi się to w Managerze Reklam:
facebook.com/adsmanager

Reklama w Sieci, to temat tak pojemny, że tutaj dotykam jedynie fragmentu możliwości jakie daje META / Facebook. Jest jeszcze Google i inni. Pomimo, że zdarza mi się natknąć na opinie, że reklamy facebookowe w 2022 już nie działają, to z mojego doświadczenia wynika, że reklamy te nadal potrafią być tanim i szybkim ratunkiem dla osób i firm poszukujących swoich nowych klientów.